En galen kväll

"Nu taa vä skootn å ger åh ut på fjälle å så skut vä lit älg"

Fråga Olle var faktiskt riktigt kul, han var särskilt duktig på att lyckas vända varenda "vanliga" mening till att få det att låta snuskigt. Efter det drog vi vidare ut i norrlandsnatten för att besöka Piteås uteliv; Kalles.



En bild säger mer än tusen ord brukar man ju säga, men jag vill säga att den säger ungefär precis så som det var. Vi hade en galet rolig kväll på denna galna krog. Vi fick chansen att lära känna lokalbefolkningen här i Pite. Jag har dessutom lärt mig mer norrländska.

Till exempel "haino", "heino" och "hoino", vilket alltså är han, hon, den/det eller engelskans motsvarighet he, she och it.

Alla mina fördommar om norrland och norrlänningar har också besannats. Vilket är riktigt roligt faktiskt! Till exempel så utspelade sig detta scenario på Max:

-Vet ni hur dags systemet stänger i morgon?
-Systemet? Jag kan fixa hembränt åt er om ni vill.
-Nej, tack det är bra.
-Jo, klart ni ska ha hembränt. Det är inga problem.
-Tack ändå! Så ni vet inte när de stänger?
-Nej.

De är nog inte där alltför ofta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback