All världens pengar

Jag satt och filosoferade ihop med Kalle och Kajza idag, om något som jag faktiskt har tänkt på flera gånger, men inte riktigt tänkt på hur jag ska ta reda på det. Alltså: Om man skulle samla ihop alla pengar som finns i världen, och sedan dela ut dem till alla människor som finns på jorden, hur mycket skulle man få var?

Kan någon av er gissa hur mycket det kan vara? Jag hade ett bud på 75 000 och ett annat på en halv miljon. Det finns ju trots allt en hel del rika människor på jorden. Samtidigt enormt många fattiga.

Men, vi kom på den smarta idén att skicka frågan till 188100 och såhär löd svaret:

" I en undersökning 1999, tror man att man fick fram att det fanns 1100 biljoner kronor i omlopp i världen. Detta skulle göra att en människa, av de ca 6639000000 som finns på jorden, skulle få ungefär 165 kr var. Skulle detta genomföras tror vi att den globala ekonomin skulle haverera."

Det är helt sjukt vad lite pengar det är, 165 kr var! Då inser man helt plötsligt hur himla bra vi har det. Jag hade också trott att alla skulle få bra mycket mer pengar än sådär, med tanke på alla dessa miljonärer och miljadärer som finns... Men man glömmer nog lätt bort alla de fattiga som finns, "de har liksom inte sina egna TV-shower"!

Det ligger något i det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback