Smart drag

Ikväll har jag suttit och läst ut en av skolböckerna. Den handlar om hur man kan luras med statistik, diagram, siffror och dylikt. Den läser vi för att vi som journalister ska vara vaksamma på, när företag och organisationer kommer med statistik.

Det var ett stycke som jag fastnade särskilt för. Jag kände mig lite träffad.

"En - kanske inte helt sann - historia berättas om statistikern som inte vågade flyga därför att han läst att sannolikheten för att det fanns en bomb på planet var 1 på 1 miljon.

En minimal risk, visserligen, men ändå alldeles för hög, tyckte statistikern.

När en vän plötsligt mötte honom på väg in i ett flygplan undrade denne förstås varför statistikern ändrat sig.

- Jo, jag kom ju på att sannolikheten för att det ska finnas en bomb på planet är 1 på 1 miljon. Då måste risken för att det ska finnas två bomber på planet vara 1 på 1 miljon gånger 1 på 1 miljon. Det vill säga 1 genom 1000 miljarder.

- Den sannolikheten är så liten att den är försumbar. Därför bär jag med mig en egen bomb på planet."



Förbannade lögner, Peeter-Jaan Kask

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback