Lena Sundström

I dag var Lena Sundström på skolan och föreläste för oss. En jättebra föreläsning. Hon pratade bland annat om vad hon gjort, om sina dokumentärer och böcker, om främlingsfientlighet och objektivitet. Hon är en riktigt häftig journalist och en av mina förebilder. Så ni kan ju tänka er att det var en inspirerande föreläsning!
 
Det är alltid väldigt mycket värt att gå på gästföreläsningarna och det här var en av de bästa jag varit på. Den var precis vad jag behövde just nu. Bland tvivel och tråkig akademi så känns livet lite trögt just nu, men Lena peppade oss och gav hopp. Hon sa att det såg likadant ut när hon utbildade sig. Att det inte fanns några jobb, men att alla som hon utbildat sig med har jätteroliga jobb i dag.
 
Lena avslutade sin föreläsning med att nämna något som gjorde mig gråtfärdig av lättnad. Jag har den senaste tiden kännt att det här kanske inte är min grej, att jag inte har allt det som krävs för att vara journalist. Det Lena sa var att hon egentligen är ganska blyg av sig, vilket jag också är. Men när hon jobbar, så kommer hon in i rollen och kan vara en jättehård journalist.
 
Det var något som jag längtat efter att höra! Även den tuffaste, hårdaste och starkaste journalist kan egentligen vara blyg.
 
Kanske kommer jag fixa det här ändå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback