Every wall is a challenge

Här kommer ännu lite fler Berlinbilder. På lite murar. Den första bilden är den del av muren som fångade mig mest. Tycker att den i sammanhanget blir bara ännu bättre. Every wall is a challenge - visst stämmer det?

På den här delen av muren har man målat av den kända bilden på den östtyska gränsvakten som flydde över muren. I bakgrunden syns också platsen där Hitlers bunker låg, som idag består av en parkeringsplats och ett bostadsområde.

Rensat bilder

I dag har jag inte gjort många knop. Men ändå en hel del nyttigheter. Jag är sjuk och har stannat hemma från jobbet. Men orkar inte bara ligga i soffan utan att göra något vettigt. Därför har jag rensat bland mina bilder på datorn. Dryga 17 000 bilder har nu reducerats ner till 14 900.

Det har inte bara tagit hela den här dagen, jag började rensa ett par timmar redan när jag satt på tåget hem i våras. Och nu är det äntligen klart! Men det har inte bara varit jobbigt. Det har varit kul också!

Jag är så himla glad att jag har så mycket bilder som jag har. Det väcker många minnen och känslor. Som de här, från min tid på Arbis. De känns lite extra bra att lägga upp de nu, eftersom jag var där på Pink Club i fredags tillsammans med Sanna.

God natt

Vacker natthimmel och måne från färjan till Tyskland.

Resan till Berlin

I söndags tog jag och Daniel nattåget ner till Berlin. Vi var framme klockan sex på morgonen, vilket var lite för tidigt för oss, så vi gick och la oss en sväng i en park och sov innan vi kunde checka in på hotellet. Det var en spännande förmiddag, men förutom det så har resan gått som klockan (förutom sista tågresan hem). Vi har haft kanonväder, skinande sol och 30 grader varmt. Vilket har varit lite för varmt när man ska knata runt i en storstad sådär.

Men vi har sett mycket och upplevt mycket. Lite av det får ni se här:

Tåget på station i Malmö

Brandenburger Tor

Segerkolonnen

Minnesmonument för förintelsen

Några delar av muren

På flera ställen i Berlin kan man se var muren gick

Jag vid checkpoint Charlie

Berliner dom

Där vi också klättrade upp och fick en härlig utsikt över Berlin

Vi har också ätit på många mysiga uteserveringar

Berlin är verkligen en jättevacker stad

Tack älskling för en underbar resa!

Nu åker vi till Tyskland

Nu sitter vi på tåget på väg ner till Berlin, men först ett byte i Malmö. 16.35 åkte vi från Norrköping och 7.05 är vi i Berlin.

Min största oro just nu är - kommer Daniel få plats i kupébädden?

Ja, det återstår att se. Jag är riktigt taggad för att ge mig iväg på den här resan. Och särskilt roligt ska det bli att åka tåg. Jag slipper inte bara all den ångest jag skulle haft om jag flugit, det är dessutom otroligt mycket bättre för miljön!

Det här är Daniels 25-årspresent från mig. Känns lite avlägset nu, eftersom han fyllde år i februari. Men ändå. Det ska bli kul att se något nytt. Vi har varit i Tyskland förut, men aldrig i Berlin. Sist vi var där (mer än på Bordershop) var 2008 då vi var i Lübeck.

Fika med de bästa

En härlig fika på en uteservering i stan med de bästa som finns i ens liv. Är det inte så man ska spendera de dagar som är lite mer speciella än andra?

Jordgubbar i mängder

Jag och Emelie åkte och plockade jordgubbar i förmiddags och sen dess har jag knappt gjort annat än ätit jordgubbar i dag. Gott har det varit, men jag har och har haft ont i magen hela dagen. Men de är så goda så det går inte att låta bli.

Kajza håller truten

Kärlek

Tjejig helg i Halmstad

Helgen har jag spenderat i Halmstad. Det har varit superhärligt med shopping, god mat, strand, hotelllyx, släktingar och en himlans massa tjejmys!

Cykelsommar

Det här har blivit en riktig cykelsommar. Och värre lär det bli! Jag har precis kommit på att det går alldeles utmärkt att cykla till och från stan. På så sätt sparar jag på pengar och får gratis motion. Häromdagen cyklade jag hela vägen från Jursla tll Söderköping, det är nästan tre mil.

Cykeln har inga växlar, så det går inte så fort, men den är väldigt fin och det är ju mysigt!

Lillsjön

I dag har jag haft en helt fantastisk eftermiddag och kväll tillsammans med min lilla syster. Vi cyklade ut till Lillsjön för att bada, ha picknick, se på solnedgången, prata och bara mysa. Och det gjorde vi verkligen!

Kvalitetstid när den är som bäst!