Onsdag

Nu har jag gått min tredje dag i skolan, men tidigare idag trodde jag att jag var inne på min andra vecka, så mycket har alltså hänt! I måndags var det enbart upprop och jag var helt slut efter det. Jag antar att det var för att jag innan var så nervös över hur min kommande basgrupp kommer att se ut. Och den jag fick verkar vara toppen, jag har till och med några guldklimpar i gruppen! Det känns så himla skönt! Så när spänningen släppte blev jag alldeles orkeslös.
Skolan är jätte rolig, läskig men rolig. Idag har jag lärt mig göra kompressionslindringar och i nästa vecka ska jag lära mig att ta sprutor! Vi har också farmakologi just nu (om läkemedel), jag (till skillnad från nästan alla andra i min klass) tycker att det är ganska spännande!
Det enda som har varit dåligt var föreläsningen om smitta och hygienrutiner. Den kändes mer som en skräckföreläsning om svininfluensan. Snälla! Gå och vaccinera er! Om inte för er egen skull, så för andras skull. Det som de sa på föreläsningen var att det är ungefär dubbelt så många som kommer att bli smittade jämfört med en vanlig influensa. Inte så allvarligt, eller hur? Men, det man är rädd för är att viruset kan mutera sig och att det kommer att bli mer aggresivt. Det skulle då kunna bli precis samma sak som med Spanska sjukan, då det dog 34 000 människor i Sverige. Och det som verkligen skrämmer mig är att av de som hittils har dött i influensan så är det 2/3 som tillhör riskkategorierna den resterande tredjedelen är unga, friska människor.
Men för de allra flesta så kommer det bara yttra sig som en vanlig influensa och man ska inte vara rädd för den, jag tycker det är lite för mycket hysteri kring det just nu, men jag tycker absolut att man ska gå och vaccinera sig. Framförallt för att minska smittspridningen, något annat vore egoistiskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback