Uppgift: Bryta sociala konventioner

Här har jag suttit och sjungit högt för mig själv:


Vi har en skoluppgift där vi ska läsa boken "Så blir du en bättre (och gladare) journalist" av Augustin Erba. Den handlar om allt från tekniska grejer, intervjuteknik och skrivande till hur man når sina mål, frilansande och fotograferande. Till varje kapitel finns det ett antal övningar.

Vi fick välja vilka kapitel vi vi läsa och vilka övningar vi vill göra. Jag har bland annat valt "Hur förbättrar jag min röst?" Förutom läsa-högt-övningar fanns det en som gick ut på att man ska gå i en folksamling och högt beskriva vad man ser, samtidigt som man spelar in det. En annan övning bestod av att man ska sätta sig på en parkbänk och sjunga högt för sig själv. Båda övningarna handlar om att man ska öva på att känna sig bekväm i en inspelningssituation, och att man ska kunna bryta de sociala konventioner som finns. Vilket man måste kunna som en radioreporter till exempel. Personligen skulle jag vilja tillägga att man dessutom övar en hel del mod.

Så idag har jag gått upp och ner längst Storgatan och spelat in mina beskrivningar av det jag sett. Eftersom jag ändå skulle handla tog jag mig dessutom ett varv inne på coop också. Men för varje torg på Storgatan som jag gick förbi, satte jag mig på en bänk och sjöng lite. Kanske inte superhögt, men i alla fall så att de runt omkring kunde höra mig.

Här sjöng jag för pensionärstrion:


De tittade lite konstigt på mig, det gjorde de allt. Men i det stora hela tycker jag att det har gått bra. Det var inte alls så farligt som jag tidigare trott.

Mitt sista sångframträdande var nog det bästa. Då satte jag mig ner bredvid en gubbe på en av de bänkarna som syns på bilden nedanför. Jag började direkt sjunga "Om sommaren den gröna". När jag var klar med första versen reste jag mig upp och gick.


Det hade varit roligt att veta vad han tänkte. Men det får nog bli till nästa sociala experiment!

Kommentarer
Augustin Erba säger:

Bra kämpat av dig. Övning ger färdighet. Och det var väldigt roligt att läsa hur du gick tillväga.

/Augustin

2012-05-25 | 06:52:11
Bloggadress: http://augustinerba.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback