Smått som förvånar

Jag slås då och då av saker som förvånar och känns konstigt, men som egentligen är helt självklart. Det är oftast småsaker, som är helt naturligt, men som jag bara inte har tänkt på. Det blir en ögonöppnare. Ett sätt för mig att förstå en annan människas vardag och liv. Jag tror nog alltför ofta att de flesta människor lever ungefär som jag gör. Det är lika fascinerande varje gång jag påminns om hur olika liv vi faktiskt kan leva på den här jorden!
 
Ett sådant tillfälle var när jag och mamma var på Mallorca. Jag har ju förstått att det är ett varmt ställe (kan tilläggas att det här är andra gången i mitt liv som jag åker på solsemester. Vid den första - då familjen åkte till Gran Canaria - kan jag ha varit ungefär fem år, så den minns jag inte så mycket av), men annars har jag inte riktigt funderat över klimatet och hur det skulle se ut där.
 
Jag vart lite chockad när jag såg alla träd med lime, citroner, apelsiner och oliver. Självklart växer sådant på ett så varmt ställe som Mallorca. Det förstår jag också. Men jag hade liksom inte tänkt på det innan. Människorna som bor där har minst ett citronträd i trädgården. Det är inget konstigt, ska du dekorera en sallad går du bara ut i trädgården och hämtar en citron. Precis som vi gör med våra äppelträd.
 
Men utan att tänka närmare på det, så har jag nog trott att citronerna uppstår i mataffären. De växer nog fram i den lilla skålen där de ligger tillsammans med limen. Eventuellt kan jag trott att de kommer så långt bort i från som Sydamerika, men knappast så nära som Spanien. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback